English AA Søk

For å øke skriftstørrelsen gjør du følgende:

  • På Windows: hold nede ctrl-tasten samtidig som du klikker på + eller -
  • På Mac: hold nede cmd-tasten samtidig som du klikker på + eller -

08.02.2018

Stadig flere nøkkelhull

Antall nøkkelhullsprodukter har økt kraftig siden merket ble etablert i Norge. I 2009 var det 409 produkter, mens i en rapport publisert i 2017 var det 2229 produkter. Og to av tre nordmenn mener merkeordningen er god.

En mann holder nøkkelhullsmerkede kjøttpålegg i hånden.

Foto: Helsedirektoratet

  • En mann holder nøkkelhullsmerkede kjøttpålegg i hånden.

    Foto: Helsedirektoratet

Nye tall fra Nielsen Norge viser at antall produkter med Nøkkelhullet har økt med 249 siden 2014. Det er helt i tråd med myndighetenes ønske.  En tidligere kartlegging (pdf) viser nemlig at det å bytte til nøkkelhullsprodukter er en effektiv måte å komme nærmere et kosthold i tråd med myndighetenes anbefaling.

– Vi er så glade for å se at det stadig utvikles nye og sunnere produkter. Det er flest produkter med Nøkkelhullet innenfor kategoriene kjøtt, sjømat, kornprodukter og grønnsaker. Jo flere nøkkelhullsmerkede produkter vi finner i hyllene, jo enklere er det å velge de sunnere alternativene. Det er også gode nyheter at bransjen jobber systematisk med dette, sier Linda Granlund, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet.

Oppfatter ordningen som god

Nøkkelhullet har en massiv kjennskap i befolkningen. I 2018 kjenner hele 96 prosent av befolkningen til Nøkkelhullet, uavhengig av kjønn, utdanning og landsdel, viser nye tall fra Norstat for Helsedirektoratet. I 2018 opplever også signifikant flere at Nøkkelhullet gjør det enklere å velge sunnere, fra 40 prosent i 2015 til 49 prosent i 2018. Flere kvinner enn menn opplever at Nøkkelhullet bidrar til å velge sunnere – og de yngste er mer positive enn de eldste.

På spørsmål om Nøkkelhullet er en god merkeordning, svarer to av tre bekreftende (68 prosent). Dette er en økning fra i fjor. Det er signifikante forskjeller mellom kvinner og menn. Hele 72 prosent av kvinnene svarer positivt, mens 64 prosent av mennene gjør det samme. Utdanning har imidlertid lite å si for folks oppfatning om Nøkkelhullet.

– Nøkkelhullet er et lite grep i hverdagen som kan gjøre stor forskjell for helsa. Det er positivt at kjennskapen til, og den positive opplevelsen av, merket er såpass høy og at dette gjelder for alle uavhengig av utdanningslengde. Vi har jobbet systematisk med merket, både med å revidere og stramme inn kriteriene og å styrke kommunikasjonen mot alle grupper i befolkningen, sier Granlund.

Mindre salt, sukker og mettet fett – mer fiber og fullkorn

Nøkkelhullet gjør det enklere å sette sammen et sunt og variert kosthold i tråd med helsemyndighetenes kostråd. Merkeordningen er felles for Norden, og kriteriene er utarbeidet med tanke på at man skal redusere innholdet av salt, sukker og mettet fett, og øke innholdet av fiber og fullkorn i ulike matkategorier. Noen kategorier, som godteri og snacks, kan ikke få nøkkelhullmerket.

– Velger du produkter med Nøkkelhullet, kan du være trygg på at det som ligger i handlekurven inneholder mindre mettet fett, mindre sukker og salt og mer fiber og fullkorn, sammenliknet med andre matvarer i samme kategori, sier Granlund.

Se kampanjefilmer om Nøkkelhullet (youtube.com)