English AA Søk

For å øke skriftstørrelsen gjør du følgende:

  • På Windows: hold nede ctrl-tasten samtidig som du klikker på + eller -
  • På Mac: hold nede cmd-tasten samtidig som du klikker på + eller -

21.02.2013

Nordmenn kjenner Nøkkelhullet

Hele 96 prosent av befolkningen kjenner til Nøkkelhullet. En av to mener matmerket har gjort det enklere å velge sunnere mat.

En kvinne med høretelefoner studerer en pakke gulrøtter i grønnsaksdisken.

  • En kvinne med høretelefoner studerer en pakke gulrøtter i grønnsaksdisken.

Det viser en stor, landsomfattende undersøkelse Norstat gjorde for Helsedirektoratet i april i år.

- Dette er svært gode nyheter. Nøkkelhullet står i hovedsak for mindre salt, sukker og fett, og mer fiber. Tanken er at folk skal velge sunnere enn de ellers gjør. Det budskapet har folk forstått, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet.

Her er noen av de viktigste funnene fra undersøkelsen:

• 96 % har hørt om Nøkkelhullet

• 85 % sier at nøkkelhullsvarer er et sunnere alternativ sammenlignet med andre matvarer

• 1 av 2 svarer at nøkkelhullsmerket gjør det enklere å velge sunnere mat

• 6 av 10 svarer at de har "ganske stor" eller "svært stor" tillit til at nøkkelhullvarer er sunnere enn tilsvarende varer som ikke er merket

• 6 av 10 vet at myndighetene står bak nøkkelhullmerket

- Tallene viser at nordmenn ønsker å spise sunnere, og at mange ønsker en ordning som gjør det enklere for dem å velge sunnere alternativer når de handler mat, sier Hafstad.

Positiv økning

Undersøkelsen fra Norstat viser at nordmenn både har økt kjennskap til Nøkkelhullet og økt kunnskap om hva merket står for, sammenlignet med januar i år. 2000 personer over 18 år deltok i undersøkelsen som besto at et webbasert spørreskjema.

- Matvarekjedene og leverandørene har bidratt positivt til befolkningens kjennskap til nøkkelhullsmerkingen og vært med å løfte interessen for å velge sunnere alternativer i mathyllen, påpeker Hafstad.

Nøkkelhullsmerkingen er et felles samarbeid mellom Helse- og omsorgsdepartementet, Mattilsynet og Helsedirektoratet. Flere av de store matvarekjedene har fokusert på nøkkelhullsmerkede matvarer og et sunnere kosthold i kampanjeperioden.

- Vår ambisjon med nøkkelhullsmerkingen er at folk skal velge sunnere enn de ellers gjør. Denne undersøkelsen tyder på at folk ønsker en ordning som gjør det lettere å velge sunt velkommen, mener Hafstad.

- Samtidig viser undersøkelsen at vi fortsatt trenger å øke kunnskapen mer om hva nøkkelhullmerkingen er.

Grunn til å merke ferdigpizza

Nøkkelhullet får ofte kritikk for at ferdigpizza er med i merkeordningen.

- Nøkkelhullet handler om å sammenlikne matvarer i samme matvaregruppe. Derfor er pizzaer merket med Nøkkelhullet et sunnere alternativ enn pizzaer som ikke oppfyller kriteriene, men det er ikke dermed sagt at pizza er noe vi anbefaler å spise hver dag, sier Hafstad. Hun legger til at en salat i tillegg bør være fast følge uansett pizzatype.

Dersom frossenpizzaen består av grov bunn og mye grønnsaker, har redusert innhold av salt og begrenset mengde energi fra fett, kan det være en rett som kan merkes med Nøkkelhullet. Merkeordningen inkluderer ikke matvaregrupper som inneholder mye fett, salt og sukker og/eller lite næringsstoffer. Heller ikke syltetøy, juice, øl, sauser, godteri, is, pannekaker, kaker og andre matvarer som inneholder søtstoffer kan bli merket med Nøkkelhullet.

- Vårt mål er å få folk til å velge den sunneste varen innenfor hver kategori, og alle våre kartlegginger viser at kundene våre stoler på at Nøkkelhullet hjelper dem med det. For eksempel sier 60 prosent at de har svært høy eller ganske høy tillit til at Nøkkelhullet hjelper dem med å velge sunnere. Det er et høyt tall, og Helsedirektoratet regner med at tilliten til merkingen vil stige i takt med at kampanjen vår utvikler seg, sier Hafstad.