English AA Søk

For å øke skriftstørrelsen gjør du følgende:

  • På Windows: hold nede ctrl-tasten samtidig som du klikker på + eller -
  • På Mac: hold nede cmd-tasten samtidig som du klikker på + eller -

20.02.2013

Vellykket kampanje for Nøkkelhullet

Folk som handler mat her i landet har fått mer kunnskap om hva Nøkkelhullet står for etter informasjonskampanjen i høst. Hele 84 prosent har hørt om nøkkelhullsmerket på matvarer.

Nesten 30 prosent sier at de kjenner merkeordningen godt, viser en undersøkelse Opinion har gjort for Helsedirektoratet. En undersøkelse gjort blant forbrukere i desember 2008, viste at 20 prosent kjente godt til Nøkkelhullet, og kun 5 prosent visste at det er myndighetenes merkeordning. Den nye undersøkelsen viser at 18 prosent tror myndighetene står bak merket.

Drøye én tredel av de spurte vet at Nøkkelhullet står for mindre sukker og fett, mens én av fire vet at merket står for mindre salt. Litt færre vet at Nøkkelhullet også står for mer fiber. Det vet én av fem.

- Vi kan konkludere med at det er skjedd en tilførsel av korrekt inforasjon gjennom kampanjen, og at publikum er i stand til å gjengi slik informasjon, sier avdelingsdirektør Arnhild Haga Rimestad i Helsedirektoratet.

Tillit

På spørsmål om tillit til at nøkkelhullsmerket mat faktisk er sunnere enn tilsvarende matvarer som ikke har merket, svarer drøye halvparten at de har ganske stor eller svært stor tillit til merket. Tilliten er litt større blant kvinner enn blant menn.

- Det er en tendens til at tilliten er økende, påpeker Rimestad.

Seks av ti har kjøpt matvarer med Nøkkelhullet én eller flere ganger, og åtte av ti tror de kommer til å kjøpe slike produkter i fremtiden. De aller fleste, 81 prosent, svarer at de vil kjøpe matvarer med Nøkkelhullet fordi det er et sunnere valg.

- Kampanjen har virket. Det er ingen tvil om at den har hatt effekt. Det ser ut til at budskapet er i ferd med å sive inn i de tusen hjem ved hjelp av virkemidlene kampanjen bruker, sier direktør Ola Gaute Aas Askheim i Opinion.

Holdninger til Nøkkelhullet

• Vel 40 prosent mener at Nøkkelhullet gjør det enklere å velge sunnere mat.

• 80 prosent av dem som tror de vil kjøpe nøkkelhullsmerkede matvarer i fremtiden, oppgir et sunnere valg som hovedårsak til at de vil kjøpe merkede matvarer.

• Bare én av fire synes utvalget av nøkkelhullsprodukter i butikken er godt.

• Under halvparten (40 prosent) synes det er lett å finne produkter i butikken.

• 54 prosent har lagt merke til informasjonskampanjen for Nøkkelhullet på tv og i magasiner.
 

 

Nøkkelhullet kan bli til stor hjelp

En kvinne velger et produkt fra et fryseskap
Ikke-vestlige innvandrerkvinner er positive til sunnhetsmerking på matvarer. Det viser en rapport Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har gjort for Mattilsynet. Les mer

Informasjonskampanje om Nøkkelhullet

Hva har du i posen kampanjebilde
I høst starter myndighetenes arbeid med å gjøre nøkkelhullsmerkingen kjent blant folk flest. Et av tiltakene er en informasjonskampanje for Nøkkelhullet på TV og i magasiner. Les mer