English AA Søk

For å øke skriftstørrelsen gjør du følgende:

  • På Windows: hold nede ctrl-tasten samtidig som du klikker på + eller -
  • På Mac: hold nede cmd-tasten samtidig som du klikker på + eller -

19.02.2013

Nordmenn vil ha nøkkelhullsmat

Norske kunder vil ha nøkkelhullsvarer. Nesten tre av fire vil handle mat med Nøkkelhullet i fremtiden. Det viser en ny undersøkelse Opinion har gjort for Helsedirektoratet.

En kvinne med høretelefoner studerer en pakke gulrøtter i grønnsaksdisken.

  • En kvinne med høretelefoner studerer en pakke gulrøtter i grønnsaksdisken.

Like mange tror Nøkkelhullet vil gjøre det enklere for dem å velge sunnere mat, ifølge undersøkelsen, som ble gjort i august i år blant 1000 nordmenn over 20 år som handler mat jevnlig.

Allerede før informasjonskampanjen for Nøkkelhullet startet, oppgir 82 prosent av de spurte at de har hørt om eller kjenner til nøkkelhullsmerket på matvarer. I tillegg viser undersøkelsen at et flertall av befolkningen forbinder Nøkkelhullet med "et sunnere valg".

Vanskelig å finne

Selv om mange kjenner merket, er det en jobb å gjøre hos både produsenter og butikker for å gjøre merket synlig og dekke forbrukernes ønske om flere nøkkelhullsprodukter. 29 prosent synes utvalget av nøkkelhullsmerkede produkter er for dårlig, mens 21 prosent synes det er vanskelig å finne produktene i butikk.

- Men vi velger å se på disse tallene som gode nyheter. En rekke matvarer som oppfyller kriteriene har allerede fått merket, og vi ser også klare tendenser til en positiv produktutvikling. Det vil komme stadig flere produkter i butikkhyllene utover høsten, sier divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

Hva har du i posen?

Hver fjerde kvinne innrømmer å være nysgjerrige på hva slags mat andre kunder putter i handlevogna. Yngre er mer nysgjerrige enn eldre, viser tall fra den nye Opinion-undersøkelsen.

I alderen 20-29 år svarer hver tredje at det hender de er interessert i hva slags matvarer de andre kundene i butikken velger, mens bare 13 prosent av dem over 50 år er nysgjerrige på dette. Tendensen til nysgjerrighet er synkende jo mer spredtbygd man bor.

Fakta om kjennskap til Nøkkelhullet

• 82 prosent av den norske befolkning over 20 år som handler mat jevnlig oppgir at de kjenner til eller har hørt om nøkkelhullsmerket på matvarer.

• 73 prosent oppgir at de helt sikkert eller sannsynligvis kommer til å kjøpe nøkkelhullsmerkede matvarer i fremtiden.

• 27 prosent har kjøpt nøkkelhullsmerkede varer flere ganger, 29 prosent noen få ganger.

• I underkant av 40 prosent tror at Nøkkelhullet i stor grad vil gjøre det lettere å velge sunn mat.

• På spørsmål om hva som kjennetegner nøkkelhullsmerkede varer i forhold til andre matvarer, svarer 68 prosent "et sunnere valg".

Lettere å velge sunn mat

Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen (Arbeiderpartiet). Foto: HOD.
- Nøkkelhullet vil gjøre det lettere å velge sunt i en travel hverdag, sier helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen. Les mer

Nøkkelhullet kan bli til stor hjelp

En kvinne velger et produkt fra et fryseskap
Ikke-vestlige innvandrerkvinner er positive til sunnhetsmerking på matvarer. Det viser en rapport Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har gjort for Mattilsynet. Les mer