English AA Søk

For å øke skriftstørrelsen gjør du følgende:

  • På Windows: hold nede ctrl-tasten samtidig som du klikker på + eller -
  • På Mac: hold nede cmd-tasten samtidig som du klikker på + eller -

19.02.2013

Stor interesse for Nøkkelhullet

Lanseringen av Nøkkelhullet er en av de viktigste milepælene i vårt kostholdsarbeid, sa statssekretær Ellen Birgitte Pedersen i Helse- og omsorgsdepartementet da forskriften trådte i kraft 17. juni.

Fire av foredragsholderne på det åpne informasjonsmøtet om Nøkkelhullet: Helge Hasselgård (DLF), Ellen B. Pedersen (Helse- og omsorgsdepartementet), Anniken O. Aarum (Helsedirektoratet) og Merethe Steen (Mattilsynet

Fire av foredragsholderne på det åpne informasjonsmøtet om Nøkkelhullet: Helge Hasselgård (DLF), Ellen B. Pedersen (Helse- og omsorgsdepartementet), Anniken O. Aarum (Helsedirektoratet) og Merethe Steen (Mattilsynet

  • Fire av foredragsholderne på det åpne informasjonsmøtet om Nøkkelhullet: Helge Hasselgård (DLF), Ellen B. Pedersen (Helse- og omsorgsdepartementet), Anniken O. Aarum (Helsedirektoratet) og Merethe Steen (Mattilsynet

    Fire av foredragsholderne på det åpne informasjonsmøtet om Nøkkelhullet: Helge Hasselgård (DLF), Ellen B. Pedersen (Helse- og omsorgsdepartementet), Anniken O. Aarum (Helsedirektoratet) og Merethe Steen (Mattilsynet

Pedersen var blant innlederne på det åpne informasjonsmøtet om Nøkkelhullet, der drøye 100 bransjefolk og andre interesserte var møtt fram for å markere at forskriften om frivillig merking av næringsmidler med Nøkkelhullet trer i kraft. Den nye nøkkelhullsforskriften ble lansert samtidig i Sverige og Danmark.

Hun pekte på at forebygging er et av hovedområdene i den foreslåtte helsereformen, som nå legges frem i Stortinget.

- Jo flere gode nøkkelhullsprodukter som er lett tilgjengelige, jo mer bidrar dere i bransjen til forebygging av sykdom, sa Pedersen.

Hun kom med en spesiell oppfordring om å utvikle gode nøkkelhullsprodukter tilpasset barn og ungdom.

Last ned foredragene som ble holdt på informasjonsmøte i spalten til høyre.

Et redskap

Administrerende direktør Helge Hasselgård i Dagligvareleverandørenes forening (DLF) påpekte at det er en helt tydelig trend med ønske om sunn mat blant forbrukerne, og dermed er det også en kommersiell interesse for dette.

- Nøkkelhullet er et redskap. Produsentene må utvikle gode produkter, handelen må prioritere produktene i butikkene og myndighetene må bidra med god kommunikasjon om hva Nøkkelhullet er. Da kan vi sammen legge til rette for at forbrukerne skal kunne gjøre de valgene de ønsker, sa Hasselgård.

Han påpekte at det allerede er kommet mange nøkkelhullsprodukter i hyllene, og at det kommer veldig mange flere i løpet av høsten.

- Men om det blir en suksess, det får vi først vite når vi ser om varene finner veien fra hyllene og ned i handlekurvene.

2.000 produkter

I Sverige, der Nøkkelhullet har vært brukt i 20 år, finnes det cirka 2.000 nøkkelhullsmerkede produkter i butikkene. Det finnes foreløpig ingen samlet oversikt over nøkkelhullsprodukter i norske butikker, men det jobbes med å lage et system for dette.

Carina Alm, leder av Kostforum, et samarbeidsorgan for fem sentale pasientorganisasjoner med interesse for kosthold og helse, påpekte at ni av ti forbrukere ønsker en merkeordning for sunn mat (SIFO 2007).

- Så dette er en gledens dag for forbrukerne. Vi mener at Nøkkelhullet er et godt tiltak som vil gjøre det enklere for forbrukerne raskt å identifisere og velge et sunt alternativ innen varegruppen. Vi tror også det vil stimulere industrien til nyutvikling av flere sunne produkter.

Innleggene som ble holdt under det åpne informasjonsmøtet finner du nederst på siden. Der finner du også oppskriften på wrapsene som ble servert.